1."Орфографічна розминка"
Запишіть подані займенники, знімаючи риску.
Аби/що, ні/хто, хто/сь, де/хто, що/небудь, будь/хто, ні/до/чийого, де/з/ким,
за/будь/яких, казна/з/ким, де/в/кого,
ані/чий , з/де/ким , хтозна/в/який,
від/аби/якого, де/котрий , до/кого/сь , з/чиїм/небудь ,
хтозна/на/кому, скільки/небудь.
2. Утвори та запиши словосполучення, поставивши на місті
крапок займенник «я» у певній формі. Запиши відмінок.
Передав (ким?) … Не було (кого?)…
Побачив (на кому?)… Написав (кому?)…
Говорити (про кого?)… Виступав (хто?)…
3. Прочитати. Вказати присвійні займенники, визначити, на
приналежність якій особі кожен з них вказує.
Моя хата скраю – нічого не знаю.
Моє діло півняче: проспівав, а там хоч і не розвидняйся.
Добра каша, та не наша.
Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена.
Аж до діброви чути ваші голоси.
Не тішся з чужої біди, бо вона нині його, завтра її, а тоді твоя буде.
Краще своя хата, ніж їхня палата.
Я свою вину на Івана зверну.
Кожна свиня свого корита пильнує.
Моя хата скраю – нічого не знаю.
Моє діло півняче: проспівав, а там хоч і не розвидняйся.
Добра каша, та не наша.
Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена.
Аж до діброви чути ваші голоси.
Не тішся з чужої біди, бо вона нині його, завтра її, а тоді твоя буде.
Краще своя хата, ніж їхня палата.
Я свою вину на Івана зверну.
Кожна свиня свого корита пильнує.
4. Прочитайте фразеологізми, випишіть з них займенники та
визначте їх розряди.
Чого
собі не зичиш і другому не бажай.
Не шукай у других правду, як у тебе її нема.
Кішка з дому, мишам воля в ньому.
Коли немає пісні на вустах, на них сідає туга, жаль чи страх.
Спершу скажи собі, а потім іншим.
Йому як з гуски вода.
Ти йому про діло, а він про козу білу.
Не шукай у других правду, як у тебе її нема.
Кішка з дому, мишам воля в ньому.
Коли немає пісні на вустах, на них сідає туга, жаль чи страх.
Спершу скажи собі, а потім іншим.
Йому як з гуски вода.
Ти йому про діло, а він про козу білу.
5. Перепишіть речення, розкриваючи дужки.
Неозначені й заперечні займенники підкресліть.
Щоб жить – ні (в) кого права не питаюсь (П. Тичина).
(Ні) ким не сходжені нас ждуть путі (О. Ющенко).
Це весна, що на землі бувала хто (зна) скільки років і століть (М. Рильський).
Заграйте що (небудь), як ваша ласка (Леся Українка).
У нашім раї на землі ні (чого) кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, ні (кого) нема! (Т. Шевченко).
Щоб жить – ні (в) кого права не питаюсь (П. Тичина).
(Ні) ким не сходжені нас ждуть путі (О. Ющенко).
Це весна, що на землі бувала хто (зна) скільки років і століть (М. Рильський).
Заграйте що (небудь), як ваша ласка (Леся Українка).
У нашім раї на землі ні (чого) кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, ні (кого) нема! (Т. Шевченко).
6. Переписати. Підкреслити члени речення. З’ясувати
синтаксичну роль займенників.
Всяка травинка на своєму корені росте.
Щастя знає, кого шукає.
То лиш курка від себе гребе.
Син мій, а розум у нього свій.
Милуєшся сам собою, як чорт писанкою.
У нього стільки правди, як у решеті води.
Всяка травинка на своєму корені росте.
Щастя знає, кого шукає.
То лиш курка від себе гребе.
Син мій, а розум у нього свій.
Милуєшся сам собою, як чорт писанкою.
У нього стільки правди, як у решеті води.
7. Перебудуйте подане речення, замінивши
пряму мову непрямою від імені вказаних нижче осіб. Охарактеризуйте
займенники, які ви при цьому використали
Олена сказала: «Нехай Дмитрик прочитає книгу своїй сестричці»
1. Від імені Олени.
Олена сказала: «Нехай Дмитрик прочитає книгу своїй сестричці»
1. Від імені Олени.
2. Від імені Дмитрика.
3. Від імені сестрички Дмитрика.
4. Від імені товариша, який передає Дмитрикові прохання
Олени.
8. Прочитайте текст. Випишіть займенники, вкажіть їх розряд за
значенням.
Давно в мене з’явилась мрія створити Книгу роду. Бабуся завжди так багато розповідала про своїх сестер і братів, їхні сім’ї. Я вважала, що найскладніше буде знайти фотографії всіх рідних, особливо тих, хто жив давно. Мені довелося багато часу приділити оформленню, пошуку світлин, продумуванню дизайну. Весь час свою захоплюючу ідею я тримала в таємниці, адже хотіла зробити сюрприз бабусі до її ювілею.
Альбом був уже майже готовий, але щось мені не давало спокою. Зі старих світлин дивились очі моїх рідних, що жили колись. Вони раділи, сумували, мріяли, одружувались, виховували дітей, а ми так мало про них знаємо. Я розуміла, що для Книги мого роду мало просто зібрати колекцію фото. Варто розказати про долю кожного. Варто розпитати про них, згадати їхні радощі і жалі, щоб історії минулих днів ожили на сторінках і спогади про них збереглися.
Незабаром Книгою нашого роду вже «опікувалася» вся сім’я. Так, сюрпризу не вийшло, але це стало справою, що дуже об’єднала нас і між собою, і з нашими далекими близькими. ( О.Кухар)
Давно в мене з’явилась мрія створити Книгу роду. Бабуся завжди так багато розповідала про своїх сестер і братів, їхні сім’ї. Я вважала, що найскладніше буде знайти фотографії всіх рідних, особливо тих, хто жив давно. Мені довелося багато часу приділити оформленню, пошуку світлин, продумуванню дизайну. Весь час свою захоплюючу ідею я тримала в таємниці, адже хотіла зробити сюрприз бабусі до її ювілею.
Альбом був уже майже готовий, але щось мені не давало спокою. Зі старих світлин дивились очі моїх рідних, що жили колись. Вони раділи, сумували, мріяли, одружувались, виховували дітей, а ми так мало про них знаємо. Я розуміла, що для Книги мого роду мало просто зібрати колекцію фото. Варто розказати про долю кожного. Варто розпитати про них, згадати їхні радощі і жалі, щоб історії минулих днів ожили на сторінках і спогади про них збереглися.
Незабаром Книгою нашого роду вже «опікувалася» вся сім’я. Так, сюрпризу не вийшло, але це стало справою, що дуже об’єднала нас і між собою, і з нашими далекими близькими. ( О.Кухар)
Немає коментарів:
Дописати коментар